Home

Cara Membuat Ayam Kam Heong Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Kam Heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes. It is extremely fragrant and bursting with flavour.

Ayam Kam Heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu.

14 Bahan - Bahan Resepi Ayam Kam Heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gm - ayam.
  2. Sedia 5 - biji bawang kecil *ditumbuk halus*.
  3. Sedia 2 - biji bawang putih *ditumbuk halus*.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar *dibelah 6*.
  5. Sedia 3 - sudu besar tepung jagung.
  6. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari.
  7. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  8. Sedia 2 - sudu besar kicap pekat (ABC).
  9. Sedia 2 - sudu besar kicap cair.
  10. Sedia 7-8 - biji cili padi *dihiris halus*.
  11. Sedia 2-3 - tangkai daun kari.
  12. Sedia - Segenggam udang kering *ditumbuk*.
  13. Sedia 1 - sudu kecil gula.
  14. Sedia - Garam dan secukup rasa.

Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉). Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

8 Cara Membuat Ayam Kam Heong

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Sediakan semua bahan-bahan yang diperlukan di atas..
  2. Bersihkan ayam dan gaulkan dengan tepung jagung dan secubit garam..
  3. Goreng sehingga kekuningan. Pastikan tidak terlalu garing..
  4. Sediakan satu mangkuk dan campurkan sebuk kari, sos tiram, kicap pekat, kicap cair dan minyak bijan. Kacau semua sehingga sebati..
  5. Di dalam kuali, panaskan sedikit minyak. Tumiskan bawang merah dan bawang putih, udang kering, cili padi dan daun kari. Kemudian masukkan sos yang telah dicampur tadi (di langkah 4)..
  6. Masukkan bawang besar dan ayam yang telah digoreng tadi..
  7. Gaulkan sehingga semuanya sekata. Biarkan masak untuk seketika dan sedia untuk dihidangkan!.
  8. Selamat mencuba!.

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. Kam heong merupakan suatu contoh yang bagus untuk gaya masakan sebuah negara berbudaya majmuk. Ia sesuai digabungkan dengan ayam, kerang, ketam, udang dan sotong.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!