Home

Resepi Ayam Kam Heong (versi berkuah) Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Kam Heong (versi berkuah) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kam Heong (versi berkuah) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kam heong secara harfiah bermaksud "wangian emas" dalam bahasa Melayu. Ia adalah kaedah masakan yang dibangunkan di Malaysia. Kam heong merupakan suatu contoh yang bagus untuk gaya masakan sebuah negara berbudaya majmuk.

Ayam Kam Heong (versi berkuah) - velavinkabakery.com Apa kata sekali sekala kita cuba masakan cina muslim pula. Resepi yang penulis nak kongsikan pada hari ini ialah resepi ayam kam heong. Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu.

16 Ingredients of Resepi Ayam Kam Heong (versi berkuah)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kam Heong (versi berkuah) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 - ketul ayam sederhana besar.
  2. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit.
  3. Sedia 1 - sudu besar garam halus.
  4. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris nipis).
  5. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris bulat).
  6. Sedia 3 ulas - bawang putih (di hiris nipis).
  7. Sedia 5 - biji cili padi (belah 2 - boleh kurangkan jika tak nak pedas).
  8. Sedia 2 - tangkai daun kari (di bancuh).
  9. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari ayam.
  10. Sedia 2 - sudu besar sos cili.
  11. Sedia 2 - sudu besar kicap manis.
  12. Sedia 2 - sudu besar kicap cair (saya tak letak).
  13. Sedia 2 - sudu besar sos tiram.
  14. Sedia 1 cawan - air (ikut keperluan).
  15. Sedia 1 - biji cili merah (di hiris serong).
  16. Sedia 1/6 - biji capsicum hijau (pilihan).

Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi wanginya. Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup.

4 Cara Penyediaan Ayam Kam Heong (versi berkuah)

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kam Heong (versi berkuah) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam hingga rata. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak. Saya suka goreng garing sikit..
  2. Keluarkan minyak goreng ayam tadi dan tinggalkan dalam 1 senduk je. Tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi hingga naik bau. Kemudian masukkan bancuhan serbuk kari. Kacau dan masak sebentar..
  3. Masukkan sos cili, kicap manis, kicap cair (kalau ada), sos tiram, bawang bulat dan daun kari. Kacau dan masak hingga pecah minyak dan sedikit pekat. Jika nak kuah boleh tambah air sikit. Saya memang buat kuah lebih..
  4. Akhir sekali masukkan ayam goreng tadi dan capsicum. Kacau sebentar bagi rata dan boleh tutup api. Tadaaa! Ayam masak kam heong versi berkuah siappp! Sedap tau. SELAMAT MENCUBA! 😋.

Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden Fragrance. "Kam Heong" is a signature Malaysian stir-fry style that is renowned for the fragrance imparted during the cooking process, hence the Cantonese term "Kam Heong (金香)", which means "Golden Fragrance". This one-of-a-kind style of stir-frying incorporates ingredients from Malay, Chinese. Terlebih lagi masakan berkuah yang berasal dari berbagai daerah di Indonesia. Sayur asem memiliki berbagai versi seperti sayur asam Jakarta, sayur asam kangkung ataupun sayur asam ikan asin.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kam Heong (versi berkuah) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!