Home

Resepi Ayam kam heong Mudah 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam kam heong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam kam heong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Today's recipe is Kam Heong Chicken. This is one of my favourite Chinese dishes. It is extremely fragrant and bursting with flavour.

Ayam kam heong - velavinkabakery.com Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Hidangan ni sangat lah wangi, cukup rasa pedas dan berempah nya. Ayam kam heong dimasak dengan cara menggoreng ayam terlebih dulu.

13 Bahan - Bahan Resepi Ayam kam heong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam kam heong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - /2 ekor ayam.
  2. Sedia 1 - sudu besar tepung beras.
  3. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  4. Sedia 1/2 - bawang holand di hiris.
  5. Sedia 2 ulas - bawang putih di ketuk.
  6. Sedia 3 - tangkai cili kering di potong.
  7. Sedia 2 - sudu besar serbuk kari.
  8. Sedia 3 - sudu besar kicap pedas manis mahsuri.
  9. Sedia 2 - sudu besar sos tiram mahsuri.
  10. Sedia - Minyak untuk menumis.
  11. Sedia 2 - tangkai daun kari.
  12. Sedia 4 ulas - cili padi di belah tengah.
  13. Sedia 2 - .

Kemudian dimasak bersama bawang, rempah kari, kicap dan sos. Tidak lupa memasukkan daun kari supaya makin menjadi. Kam Heong Clams Recipe (Golden Fragrant Clams/Kam Heong Lala/金香拉拉). Macam ayam masak kicap tapi sebenarnya bukan.

3 Cara Memasak Ayam kam heong

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam kam heong pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Ayam dipotong dan di bersihkan. Gaul garam kunyit dan tepung beras.kemudian goreng hingga masak.ketepikan..
  2. Sediakan bahan untuk menumis.panaskan minyak kemudian tumis bawang holand,bawang putih dan cili kering hingga layu.kemudian masukkan daun kari.kacau bagi sebati..
  3. Kemudian masukkan pula serbuk kari,kacau dan letak sesikit air supaya serbuk kari tidak hanggus.masukkan pula kicap dan sos tiram.kemudian masukkan ayam yang di goreng tadi bersama cili padi.gaul bagi sebati.siap.(saya tak tetak garam sebab sos dan kicap pun dah cukup masin).

Ayam Masak Kam Heong, yang biasanya Che Nom makan kat restoran Chinese Muslim. Kam Heong crab is another popular crab dish in Malaysia. The word "Kam Heong" literally means Golden. Kam heong merupakan suatu contoh yang bagus untuk gaya masakan sebuah negara berbudaya majmuk. Ia sesuai digabungkan dengan ayam, kerang, ketam, udang dan sotong.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam kam heong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!