Home

Resepi Kari ayam tanpa santan Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kari ayam tanpa santan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari ayam tanpa santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ni resepi mak mertua akak. kari dia ni memang top dekat warung dia. orang datang dari jauh semata nak makan kari yg dimasak fresh on the spot. hehe. dia. Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap. Sebab dia tak rasa terlalu masam macam kari mamak.

Kari ayam tanpa santan - velavinkabakery.com Gulai ayam adalah sejenis masakan ayam, berkuah yang sering dihidangkan bersama nasi. Namun, ia turut sesuai untuk dijamah dengan pelbagai jenis roti, termasuk roti putih, roti mamak, roti tempayan, roti jala, dan roti nan. antara menu yang saya suka masak adalah kari ayam tanpa santan. kenapa tanpa santan? sebab santan tidak baik untuk kesihatan bila dimakan terlalu kerap. tak usah berlama-lama, jom kita layan resepi dibawah ini. Cara Masak Kari Ayam Tanpa Santan: Rebus potongan daging ayam dengan air secukupnya, tambahkan tahu dan tunggu sampai setengah matang.

22 Ingredients of Resepi Kari ayam tanpa santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari ayam tanpa santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 22 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam.
  2. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  3. Sedia 2 - kuntum bunga lawang.
  4. Sedia - Bahan A.
  5. Sedia 2 inchi - halia.
  6. Sedia 9 ulas - bawang putih.
  7. Sedia - Bahan B.
  8. Sedia 2 - biji ubi kentang *potong 4.
  9. Sedia 2 - biji tomato* belah 6.
  10. Sedia 2 - biji bawang merah*Hiris nipis.
  11. Sedia 2 - biji cili besar hijau @ merah*potong tengah.
  12. Sedia 1 helai - daun pandan*hiris sebesar 1 inchi.
  13. Sedia 1 - pokok daun bawang*lebihkan pun tak pa lagi sedap *hiris kecil.
  14. Sedia - sepokok kecil daun ketumbar*potong 1 inchi.
  15. Sedia 3 helai - daun kari.
  16. Sedia - Bahagian Rempah.
  17. Sedia 3 - sudu besar membukit serbuk kari.
  18. Sedia 1 1/2 - sudu besar membukit serbuk ketumbar.
  19. Sedia 2 - sudu besar serbuk cili *boleh kurangkan kalau tak suka pedas.
  20. Sedia 1/2 - sudu besar serbuk kunyit.
  21. Sedia - Garam.
  22. Sedia Sedikit - minyak*tak letak pun boleh.

Mudah saja jika ingin makan kari ayam tanpa santan. Sebagian orang terkadang tidak makan masakan mengandungi santan antaranya. Memasak resep kari tanpa penambahan santan tak mengurangi kelezatan dan yang pasti sehat. Coba buat di rumah dengan beberapa resep berikut ini, yuk!

5 Cara Memasak Kari ayam tanpa santan

Dah ada 22 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari ayam tanpa santan pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Tumbuk sehingga lumat halia dan bawang putih. Hiris dan potong kesemua bahan B seperti dalam gambar.
  2. Masukkan ayam dan kesemua bahan kecuali daun bawang,daun ketumbar dan garam.jika terlalu pekat tambah sedikit air. Jangan banyak sebab nanti nak bagi air ayam keluar..
  3. Masak dengan api sederhana selama 15-20 minit sehingga ubi kentang empuk. Kacau setiap 5 minit untuk mengelakkan hangit. Setelah ubi empuk tambahkan air separas ayam atau lebih ikut kehendak atau selera masing masing.masukkan daun ketumbar dan kacau sebentar.perasakan dengan garam.
  4. Akhir sekali masukkan daun bawang tutup dengan tudung periuk masak lagi selama 2 minit.tutup api. siap untuk dihidang..
  5. Selamat mencuba.

Siapkan ayam yang telah dipotong, marinasi dengan sedikit garam dan sedikit perasan jeruk nipis. Kari ayam dengan santan kental merupakan sesuatu yang khas untuk masakan kari. Namun untuk mengurangi kolesterol, resep masakan kari ayam tanpa santan bisa kita coba. Kita bisa ganti santan dengan kemiri agar rasanya tetap lezat, dan sebaiknya kita menggunakan ayam kampung. kari ayam recipi drpd mak. ID - Penggemar makanan berat dan berlemak?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari ayam tanpa santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!