Home

Cara Membuat Ayam Kicap Cili Kering Enak 6 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Kicap Cili Kering di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kicap Cili Kering yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hari ini Saya nak kongsikan kepada anda semua Ayam Masak Kicap Cili Kering. Diharapkan anda suka dengan resepi ini. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda.

Ayam Kicap Cili Kering - velavinkabakery.com Takpun yang duk berdua je dengan suami kat rumah bolehla cuba resepi ringkas ayam masak kicap nih. Tapi bila kakak saya suggest buat ayam masak kicap kering, saya pun try. Bagi kami sangat sedap ayam masak kicapnya.

6 Ingredients of Resepi Ayam Kicap Cili Kering

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kicap Cili Kering ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 6 - ketul drummet ayam.
  2. Sedia - Sebiji bawang putih (13 ulas).
  3. Sedia 8 - biji cili padi hijau.
  4. Sedia 3 - biji cili kering.
  5. Sedia 1 - biji telur.
  6. Sedia 5 - sudu kicap manis.

Oleh sebab ayam dimasak dalam sos dan tidak digoreng terlebih dahulu,jadi tekstur ayam lembab dan isi nya mudah terlerai. Rasa kuah kicap bersama cili kering dan juga daun kari memang memberi aroma yang sedap kepada hidangan ayam kicap ni. Ayam kecap or ayam masak kicap is an Indonesian chicken dish poached or simmered in sweet soy sauce (kecap manis or kicap lemak manis) commonly found in Indonesia and Malaysia. Ayam masak kicap dapat dijadikan lauk dan dimakan bersama nasi untuk makan petang mahupun malam.

5 Step by Step Ayam Kicap Cili Kering

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kicap Cili Kering pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Tumbuk bawang putih dan cili padi..
  2. Minyak 2 sudu dan goreng bahan tumbuk tadi..
  3. Kacip-kacip cili kering dan masukkan ke dalam bahan tumbuk yg dah pecah minyak..
  4. Tunggu cili kering garing, masukkan telur dan kacau hancur. Terus masukkan kicap. Masukkan ayam yang dah digoreng sebelum tu. Kacau rata. Tambah garam sedikit..
  5. Saya pakai drummet Ayamas so mmg dah ada perisa jadi tambah garam secubit jak..

Ayam masak kicap juga biasa dihidangkan untuk Ayam masak kicap memiliki rasa manis, gurih dan aroma wangi yang sangat merangsang selera. Cara memasak ayam kicap ialah dengan. Semua orang suka Ayam Goreng, bukan? Tonton video resipi Salamâ„¢ "Ayam Masak Kicap Manis Pedas dari halaman ini. Panaskan minyak di dalam kuali, tumis bawang merah, halia dan cili sehingga garing dan wangi.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kicap Cili Kering ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!