Home

Resepi Ayam sambal bali Mudah 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam sambal bali di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam sambal bali yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sedapnya dapat makan ayam sambal bali ni. Makan dengan nasi panas, memang berselera. ni, kak long kongsikan resepi dia ye. mudah je! Cara nak masak ayam sambal bali ni tak jauh beza sangat macam kita masak ayam sambal yang biasa tu.

Ayam sambal bali - velavinkabakery.com Bali, the land of a thousand temples, is the most famous island in Indonesia. Sajian ayam bakar bumbu Bali adalah hidangan yang enak dan mudah untuk dibuat dirumah. Untuk itulah, resep ini begitu direkomendasikan bagi anda yang sudah tak sabar ingin mengetahui seperti.

11 Bahan - Bahan Resepi Ayam sambal bali

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam sambal bali ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 batang - serai (ketuk).
  2. Sedia 3 - tangkai daun kari.
  3. Sedia 3 - biji bawang merah.
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 1/2 - inci halia.
  6. Sedia - Segenggam cili kering (rebus).
  7. Sedia Sedikit - belacan (opt).
  8. Sedia 5 - renjis kicap manis.
  9. Sedia - Garam.
  10. Sedia - Gula.
  11. Sedia - Ayam (goreng dengan garam dan kunyit).

Ayam sambal bali merupakan sebuah hidangan yang pernah mencetuskan fenomena suatu ketika dahulu. Ianya dikatakan lebih kurang seperti ayam kicap pedas madu karipoley. Resep Ayam Sambal Matah, Sajian Gaya Bali yang Pedas Menyegarkan. Simpan ke bagian favorit Tersimpan di bagian favorit.

3 Step by Step Ayam sambal bali

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam sambal bali pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Tumis serai dan daun kari sampai sedikit kekuningan.. masukkan bahan kisar, tumis sampai pecah minyak...
  2. Bila dh pecah minyak, masukkan kicap, perasakan dengan garam dan gula...
  3. Masukkan ayam yang telah digoreng, kacau hingga sebati, siap...

Paduan rasa lezat, pedas, dan segar berpadu? Ayam Sambal Bali yang pernah viral pada suatu ketika dulu, dan ini antara menu yang dah jadi kegemaran keluarga Che nom, rasa rugi kalau tak share recipe dgn anda semua terutama yang. Cara Membuat Resep Ayam Betutu Kuah Gilimanuk Dengan Bumbu Betutu Khas Bali Beserta Sambal Matang Super Pedas. Sambal matah dengan ciri khas bahan-bahannya yang diiris ini, sangat cocok disantap bersama sajian apa saja. Tak terkecuali bila dipadukan dengan ayam goreng.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam sambal bali ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!