Home

Resepi Kari Ayam Tanpa Santan Enak 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kari Ayam Tanpa Santan di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kari Ayam Tanpa Santan yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ni resepi mak mertua akak. kari dia ni memang top dekat warung dia. orang datang dari jauh semata nak makan kari yg dimasak fresh on the spot. hehe. dia. Resepi kari tanpa santan ni macam kari mamak la tapi versi mak mertua saya ni lagi sedap. Sebab dia tak rasa terlalu masam macam kari mamak.

Kari Ayam Tanpa Santan - velavinkabakery.com Gulai ayam adalah sejenis masakan ayam, berkuah yang sering dihidangkan bersama nasi. Namun, ia turut sesuai untuk dijamah dengan pelbagai jenis roti, termasuk roti putih, roti mamak, roti tempayan, roti jala, dan roti nan. antara menu yang saya suka masak adalah kari ayam tanpa santan. kenapa tanpa santan? sebab santan tidak baik untuk kesihatan bila dimakan terlalu kerap. tak usah berlama-lama, jom kita layan resepi dibawah ini. Cara Masak Kari Ayam Tanpa Santan: Rebus potongan daging ayam dengan air secukupnya, tambahkan tahu dan tunggu sampai setengah matang.

14 Ingredients of Resepi Kari Ayam Tanpa Santan

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kari Ayam Tanpa Santan ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam dipotong kecil.
  2. Sedia 4 - biji kentang dipotong wedges.
  3. Sedia 1 - paket rempah kari ayam.
  4. Sedia 1/2 - paket rempah kari ikan.
  5. Sedia 1 - sudu besar pes cili.
  6. Sedia 2 - biji bawang besar.
  7. Sedia 3 ulas - bawang putih.
  8. Sedia 2 - inci halia.
  9. Sedia 1 - tangkai daun kari.
  10. Sedia 500 ml - air atau mencukupi.
  11. Sedia 1 1/2 - sudu kecil garam.
  12. Sedia 1 - sudu kecil serbuk perasa (Nurul guna secukup rasa maggi).
  13. Sedia 1/2 cawan - minyak masak.
  14. Sedia 1/2 - sudu kecil pes asam jawa.

Mudah saja jika ingin makan kari ayam tanpa santan. Sebagian orang terkadang tidak makan masakan mengandungi santan antaranya. Memasak resep kari tanpa penambahan santan tak mengurangi kelezatan dan yang pasti sehat. Coba buat di rumah dengan beberapa resep berikut ini, yuk!

6 Cara Penyediaan Kari Ayam Tanpa Santan

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kari Ayam Tanpa Santan pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Tumbuk bawang besar, bawang putih dan halia. Letak dalam mangkuk bersama daun kari..
  2. Campurkan serbuk kari ayam dan ikan bersama pes cili. Tuang air sedikit dan gaul hingga jadi pes. Sediakan ayam dan kentang..
  3. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk bersama daun kari hingga naik bau. Kemudian masukkan pes kari tadi. Tumis hingga pecah minyak dgn api perlahan untuk pastikan rempah dan cili masak sepenuhnya..
  4. Masukkan ayam, kentang bersama air dan juga pes asam jawa. Biarkan hingga mendidih dan ayam masak..
  5. Letak garam dan bahan perasa secukupnya. Kemudian potong kentang dengan sudu untuk tengok kentang dah empuk atau belum..
  6. Okay dah siap, boleh dihidang bersama nasi putih atau roti 😋.

Siapkan ayam yang telah dipotong, marinasi dengan sedikit garam dan sedikit perasan jeruk nipis. Kari ayam dengan santan kental merupakan sesuatu yang khas untuk masakan kari. Namun untuk mengurangi kolesterol, resep masakan kari ayam tanpa santan bisa kita coba. Kita bisa ganti santan dengan kemiri agar rasanya tetap lezat, dan sebaiknya kita menggunakan ayam kampung. kari ayam recipi drpd mak. ID - Penggemar makanan berat dan berlemak?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kari Ayam Tanpa Santan ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!