Home

Resepi Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Puding Roti Zebra sedap semudah ABC Harini Kak Bell kongsikan resepi dessert pulak. Ada lah kawan kita ni, Cik Suri dan Amaniwati ni bagi cadangan buatlah pencuci mulut pulak.

Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 - velavinkabakery.com Bahan Resepi Puding Roti Bakar Sos Kastard. Mudah sungguh buat resepi puding roti kukus n guna blender ni. Jimat masa tapi sedapnya memang tak cukup satu.

14 Ingredients of Resepi Puding roti kukus with kastard sos dinda💋

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 keping - roti.
  2. Sedia 4 - biji telur.
  3. Sedia 1 tin - susu cair.
  4. Sedia 4 - sudu besar gula.
  5. Sedia 1 - sudu kecil esen vanila.
  6. Sedia Sedikit - mentega.
  7. Sedia - Kismis,ceri atau chocolate chip (topping).
  8. Sedia - Bahan bahan untuk kastard sos.
  9. Sedia 1 tin - susu cair.
  10. Sedia 1/2 tin - air (guna tin susu cair diatas).
  11. Sedia 4 - sudu besar gula.
  12. Sedia - secubit garam.
  13. Sedia 2-3 - sudu besar tepung kastard.
  14. Sedia 1 - sudu kecil esen vanila.

Roti kukus atau biasa disebut bolu kukus ini sangat terkenal dengan bentuknya yang mekar, rasanya yang lezat serta teksturnya yang empuk. Namun, tidak semua orang atau toko yang menjual kue ini menggunakan resep roti kukus dengan kualitas terbaik Tag : puding roti kukus dengan sos kastard. Resepi Puding Roti Kukus Dengan Sos Kastard Lemak Berkrim. Dalam bahasa lain, namanya merupakan terjemahan dari nama Inggeris ("bread pudding") atau sekadar "puding"; dalam bahasa Sepanyol, nama lain.

11 Cara Membuat Puding roti kukus with kastard sos dinda💋

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Sapukan mentega pada loyang..
  2. Sapukan mentega pada bahagian depan dan belakang roti.Potong 4 atau bentuk segi tiga.Jika mahu carik-carikkan pun boleh.Susun roti ke dalam loyang rapat rapat..
  3. Masukkan susu cair,telur, gula serta esen vanila ke dalam satu bekas. Kacaukan adunan sehingga sebati..
  4. Tuangkan adunan ke atas roti yang telah disusun di dalam loyang tadi.Biarkan sekejap supya roti menyerap adunan tadi..
  5. Taburkan kismis,ceri atau chocolate chip *mengikut citrasa* diatas roti..
  6. Panaskan pengukus..
  7. Apabila air kukusan mendidih, baru masukkan loyang ke dalam pengukus. Kukus selama 30-35minit..
  8. Masukkan susu cair,air, gula, garam, tepung kastard dan esen vanila ke dalam periuk..
  9. Kacau perlahan-lahan sehingga pekat dan mendidih dengan menggunakan api perlahan..
  10. Padamkan api. Sejukkan..
  11. Siap! boleh terus dihidangkan😋.

Puding roti lembut yang diperbuat menggunakan roti Gardenia sahaja. Kemudian dimakan dengan sos kastard susu lemak manis yang dicurahkan ke atasnya. Saya dah letak dalam acuan siap-siap senang satu sorang tak perlu nak Jom tengok cara penyediaan resepi puding roti kastard kukus ni beserta tips. Untuk lebih jelas, tengok je video tutorial yang kami sediakan di. Cara mudah untuk buat Puding Roti Sos Kastard yang sedap, ringkas dan hanya guna roti sandwich biasa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding roti kukus with kastard sos dinda💋 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!