Home

Resepi Puding roti kukus Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Puding Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Puding roti kukus di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Puding roti kukus yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Masakan Melayu Masakan Indonesia Masakan Peranakan. Masakan Cina Masakan Jepun Masakan India Masakan Korea Masakan Thai. Saya memasak puding roti pandan kukus ini adalah secara kebetulan sahaja.

Puding roti kukus - velavinkabakery.com Puding Roti Tawar Kukus Tanpa Minyak Puding mempunyai berbagai macam varian warna, rasa, dan bentuk, sehingga terlihat menarik dan cocok di berbagai acara arisan, hajatan atau untuk dihidangkan di tengah keluarga. Kali ini kita akan share mengenai puding roti tawar. Puding roti tawar ini moms, memiliki keunggulan yaitu lembut dan sehat bagi tubuh. resepi puding roti kukus Cerita tertunggak hahaha.

14 Ingredients of Resepi Puding roti kukus

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Puding roti kukus ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 8 keping - roti.
  2. Sedia 4 - biji telur.
  3. Sedia 4 - sudu besar gula castor/gula pasir.
  4. Sedia 1 - sudu kecil esen vanila.
  5. Sedia 1 tin - susu cair.
  6. Sedia - Chocolate chips.
  7. Sedia - Butter.
  8. Sedia - Sos custard.
  9. Sedia 2/3 - sudu tepung custard.
  10. Sedia 1 tin - susu cair.
  11. Sedia 1/2 tin - air.
  12. Sedia 4 - sudu gula castor/gula pasir.
  13. Sedia 1 - sudu esen vanila.
  14. Sedia - Secubit garam.

Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sekata. Siapa peminat resepi puding roti kukus kat sini ? Sedapnya kan makan lak dengan kuah kastard banjir di atas puding. Kalau sebelum leceh sikit nak buat sebab puding roti lepas dah siap bahan-bahan kena bakar kan, kena guna mixer bagai.

6 Cara Penyediaan Puding roti kukus

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Puding roti kukus pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Campurkan telur, gula castor, susu cair dan esen vanila. Kacau sebati.
  2. Sapu roti dengan butter. Carik-carikan roti bagi kecil. Susun dalam loyang. Selangkan dengan chocolate chips..
  3. Tuang aduan (langkah 1) dalam loyang berisi roti tadi. Tekan-tekan roti bagi terendam..
  4. Kukus selama 40 minit..
  5. Dalam kuali lain, campurkan semua bahan-bahan untuk membuat sos custard. Kacau sebati di atas dapur dengan api kecil hingga mendidih. Pastikan sentiasa kacau untuk elak berketul..
  6. Siap untuk dihidang!.

So terhalang la niap nak buat dessert best ni kan. Roti direndam (selalunya semalaman), dikeringkan dan dicampur dengan bahan lain. Campuran ini dipindahkan ke dulang dan dibakar. Ia boleh dihidangkan bersama kuah manis, di Malaysia, ia lazimnya disajikan dengan kuah kastad. Di Hong Kong, puding roti lazimnya disajikan bersama kuah krim vanila.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Puding roti kukus ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!