Home

Resepi BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) Cepat 29 Bahan

Aneka Resepi Masakan Ayam Sedap dan Mudah.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kalini Saya kongsikan resepi bihun sup Utara yang memang sedap😋 Jom tengok resepi Dan cara buat bihun sup yang power! Saya juga sediakan cara buat sambal kicap bihun sup yang power!! Pastikan anda tengok keseluruhan video supaya tidak tertinggal sebarang maklumat 😉.

BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻
(Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) - velavinkabakery.com Video Sis masukkan belacan sebesar ibu jari ke dlm sambal tu terdelete la pulak🤦🏻‍♀️. Bila dah pecah minyak banyak kali, masukkan garam, serbuk perasa dan gula. Kami suka guna gula merah untuk.

29 Ingredients of Resepi BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 29 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan Bihun.
  2. Sedia 1 - paket bihun.
  3. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit.
  4. Sedia - Bahan Sup Ayam.
  5. Sedia 1 - ekor ayam.
  6. Sedia 2 batang - serai - diketuk.
  7. Sedia 2 - inci halia - diketuk.
  8. Sedia 4 ulas - bawang putih - ditumbuk.
  9. Sedia 1 - labu bawang besar - ditumbuk.
  10. Sedia 2 batang - kulit kayu manis.
  11. Sedia 2 - bunga cengkih.
  12. Sedia 2 - bunga lawang.
  13. Sedia 2 - biji buah pelaga.
  14. Sedia 1 - bungkus sup bunjut.
  15. Sedia Daun - sup.
  16. Sedia - Bawang goreng.
  17. Sedia - Garam.
  18. Sedia - Bahan Sambal Merah - Kisar / Tumis.
  19. Sedia 4 - tangkai cili kering.
  20. Sedia 1 - labu bawang metah.
  21. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  22. Sedia - Gula.
  23. Sedia - Garam.
  24. Sedia - Bahan Sambal Kicap - Kisar.
  25. Sedia - Kicap abc.
  26. Sedia 6 ulas - bawang putih (boleh kurangkan kalau taknak bau bawang putih bau sangat).
  27. Sedia 7 - biji cili padi.
  28. Sedia - Gula.
  29. Sedia - Garam.

Sambal kicap nampak mudah tetapi kena betul bahan ramuannya untuk dapat rasa yang padu. Bihun Sup Utara (Sup Tulang) 🤤. Menerima Tempahan Laksa dan Bihun Sup Utara untuk kawasan Putrajaya, Bangi, Kajang. Yelah, ayam ni kan cepat untuk di masak.

6 Instructions BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap)

Dah ada 29 bahan di atas? Mari tengok cara membuat BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Didihkan air. Masukkan bihun dan serbuk kunyit. Kemudian tunggu sehingga bihun lembut dan toskan..
  2. Panaskan minyak, tumiskan bahan yg ditumbuk, 4 sekawan, bahan yg diketuk serta sup bunjut. Tumis sehingga naik bau..
  3. Kemudian masukkan ayam dan air dan tunggu sehingga ayam masak dan empuk..
  4. Apabila ayam sudah masak, masukkan daun sup, bawang goreng dan garam secukup rasa..
  5. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga hilang bau cili dan garing. Apabila sudah pecah minyak masukkan gula dan garam secukup rasa..
  6. Kisarkan bahan bersama kicap, gula dan garam. Apabila sudah siap dikisar, tuangkan kedalam bekas yang disediakan. (Boleh juga dimasak terlebih dahulu).

Hidangan ni juga tidak terlalu berat dan sesuai untuk di makan pada bila-bila masa. Rebus bihun dalam air yang mendidih yang ditambah kunyit. Bahan-bahan sampingan untuk dimakan bersama bihun adalah daun bawang, daun sup, lobak masin dan bawang goreng. Bihunsupp Utara (Warung kak ti) terletak di bandar Jitra,kedah Darulaman(berada di hadapan C-Mart bersebelahan Ekonomi Hari-Hari). Menu utama kami adalah bihun sup yg resipinya adalah turun temurun,laksa,kuewtiow sup,mee sup,bubur sup(moi sup),nasi lemak,kuih-muih seperti cucur badak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi BeeHun Sup Utara 🔰Step by Step 🧚🏻 (Bihun - Sup Ayam - Sambal Merah - Sambal Kicap) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!